14.1 C
Szklarska Poręba
piątek, 29 marca, 2024

Z życia Rady Miejskiej

Mamy wakacje, w tym okresie sesje zwyczajne nie odbywają się. Jednak, jak zwykle, pojawia się sporo spraw miejskich, dlatego też komisje pracują normalnie, w miarę potrzeb.

Radni uznali, że najlepiej załatwiać wszystko na bieżąco i nie odkładać niczego do września. Bywa również, że z braku spraw do opracowywania, niektóre komisje są odwoływane, niemniej można powiedzieć, że rada pracuje cały czas.

Dnia 23 lipca, odbyła się sesja nadzwyczajna, której najważniejszym celem było uchwalenie zasad obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Po budżecie obywatelskim, jest to kolejne, bardzo cenne narzędzie dla mieszkańców, które daje realną możliwość wpływania na rozwój miasta. Wobec tego cieszy fakt, że rada głosowała w tym przypadku jednogłośnie. Jest to bez wątpienia kolejny sukces rady oraz dowód na to, że potrafimy współpracować.

Kolejnymi punktami obrad było ponowne wystawienie do sprzedaży działek przy ul. Izerskiej. Tutaj rada podzieliła się na dwie grupy, według klasycznego dylematu, „zjeść ciastko, czy mieć ciastko”. Argumentem pierwszych było przywołanie do konsekwentnego działania według planu budżetu na rok 2019, który został zatwierdzony przez radę, gdzie bez sprzedania działek na Izerskiej, miasto nie osiągnie zakładanego przychodu.

 

Duże fot.
>>> Ul. Izerska – foto mapa
>>> Ul. Izerska – lokalizacja działek
>>> Ul. Izerska – plan miejscowy

Drudzy uzasadniali powstrzymanie się od sprzedaży niewystarczającym na chwilę obecną przygotowaniem miasta na kolejne inwestycje, spowodowane brakiem dostępu do gazu, niewydolnością oczyszczalni ścieków, narastającym problemem komunikacyjnym, a także kierując się potrzebą powstrzymania dalszej zabudowy miasta, która zdaniem większości mieszkańców już dawno, bezpowrotnie i w wielu aspektach zmieniła charakter tego miasta na niekorzyść. Przy nieobecności jednego radnego, który był na urlopie, wynik głosowania wypadł 7 do 7, czyli działki na ul. Izerskiej nie zostaną przeznaczone w najbliższym czasie na sprzedaż.

Fot. Piotr Kozioł, Radny

Pośród wielu innych spraw, pracujemy intensywnie nad sposobem rozwiązania problemu komunikacyjnego w mieście. Każdy z nas go odczuwa zwłaszcza w okresach, kiedy przyjeżdżają do Szklarskiej tłumy turystów. Zdajemy sobie sprawę, że problem będzie się nasilał wraz z otwieraniem nowych ośrodków, które na razie są w trakcie budowy. Mamy również świadomość, że nie stać nas na szybkie wybudowanie obwodnicy z własnych środków. Pan burmistrz Mirosław Graf zdał radnym relację ze swojej wizyty w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z której wynikło, że w związku z planem przekierowania ruchu TIRów przez Lubawkę, Szklarska Poręba nie ma co liczyć na wsparcie finansowe z ich strony.

Radny Piotr Kozioł wskazał, że jest inne źródło finansowania, mianowicie powstały niedawno projekt rządowy, wspierający rozwiązania komunikacyjne miast. Są gminy w Polsce, które opracowały i złożyły już niezbędne dokumenty, część z nich otrzymała już promesę od premiera Morawieckiego. Dlaczego i Szklarska Poręba miałaby nie skorzystać z tej szansy? Prace rady skupiają się nad przyśpieszeniem przygotowań miasta do budowy obwodnicy tym bardziej, że do końca 2020 roku obowiązuje specustawa, która jest niesłychanie pomocna w rozwiązywaniu kwestii własnościowych. Mówiąc w skrócie, polega ona na uznaniu budowy obwodnicy za sprawę nadrzędną i wykup działek prywatnych, przez które miałaby ona częściowo przechodzić, po cenie rynkowej. Po wygaśnięciu tej specustawy, właściciel będzie mógł zażądać kwoty np. dziesięciokrotnie wyższej od ceny rynkowej, a wtedy już na pewno nie będzie nas stać na obwodnicę. W konsekwencji co sezon, czy nawet na dłuższe weekendy, będziemy mieli komunikacyjny paraliż, będziemy ugotowani bezpowrotnie, szach mat.

Niestety, nie da się także rozwiązać tego problemu w sposób, który proponował kierownik referatu inwestycji Pan Janusz Wnuczak, mianowicie remontując lub częściowo poszerzając istniejące drogi. Zdaniem Rady Miejskiej, budowę obwodnicy należy potraktować bardzo poważnie i w taki sposób, aby realnie uwolniła ona najbardziej zakorkowane części miasta (ulice 1-go Maja, Kilińskiego, Uroczą). W tym celu obwodnica musiałaby zaczynać się gdzieś w okolicy Bazy Pod Ponurą Małpą, przechodzić koło „Krasnoludków”, Czerwonaka, za Cytrynem do samego wyciągu na Szrenicę i stamtąd w kierunku ostatniego parkingu na Kamieńczyk, do drogi na Jakuszyce. Żeby to zrealizować, całą inwestycję musimy podzielić na etapy. Pierwszy etap, czyli docelowe ustalenie przebiegu obwodnicy i zabezpieczenie / wykupienie gruntów, musimy zakończyć do momentu wygaśnięcia specustawy. Następnym etapem jest sporządzenie projektu i niezbędnej dokumentacji, wreszcie etapem końcowym jest budowa drogi. Oczywiście każdy etap wymaga wiele pracy i wkładu finansowego lecz nic nie stoi na przeszkodzie, by szukać wsparcia z zewnątrz. Nie musimy robić wszystkiego od razu, trzeba jednak pamiętać, że na zrealizowanie pierwszego etapu pozostało nam bardzo mało czasu a to on ma kluczowe, strategiczne znaczenie dla losów Szklarskiej Poręby. Zdaniem Rady, niezwłoczne rozpoczęcie budowy obwodnicy etapami to jedyna i  ostatnia szansa na wyjście z tej trudnej sytuacji. Teraz albo nigdy. Być albo nie być.

Osobiście, z umiarkowanym ale jednak optymizmem patrzę na dalszy rozwój tej sprawy. Pociesza mnie fakt, że spotkaliśmy się i rozmawialiśmy wszyscy, radni, burmistrz, pracownicy urzędu. Wszyscy zdają się rozumieć powagę sytuacji lecz tylko wspólne, zorganizowane działanie daje możliwość uratowania naszego miasta. Jeszcze mamy szansę. Działajmy razem, rozmawiajmy, podejmijmy mądre decyzje. Tego życzę sobie i wszystkim Mieszkańcom.

 

    Radek Przybylski, Radny

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
- Reklama -

8 KOMENTARZE

  1. Środki zewnętrzne można pozyskać, jeśli się o nie konsekwentnie zabiega, co niestety wiąże się z wysiłkiem i zaangażowaniem. Odpowiedź GDDKiA nie powinna zniechęcać Pana Burmistrza i samorządowców do ciągłego, uporczywego przypominania o naszych problemach komunikacyjnych związanych nie tylko z przejazdem przez miasto TIR-ów. Napisano: “Proście, a będzie wam dane, szukajcie, a znajdziecie, kołaczcie, a otworzą wam”.
    Samorządy lokalne najlepiej wiedzą, co w ich mieście jest potrzebne i o co warto WSPÓLNIE walczyć.

    • Pan, Panie Jerzy, wydaje się, że ma receptę na wszystko i wie co i jak zrobić. Proponuję Pana Jerzego burmistrzem wybrać! Niech się wykaże!!!!! A na zastepcę Pana Pyrka. Sekretarzem niech będzie Pan Olszewski. Niech uzdrawiają:-)

      • Wystarczy, żeby każdy robił swoje w miarę uczciwie. Ja mam już własne obowiązki, więc nie skorzystam z propozycji, ale dziękuję. Wystarczą obecne władze, które poradzą sobie, jeśli tylko będą chciały.

  2. Proszę o info jakie kwity trzeba opracować, aby skorzystać z przepisów spec ustawy dot. pozyskiwania gruntów na inwestycje drogowe, co pozwoli ocenić realność koncepcji.

  3. Jest promyk nadziei, bo od kilku miesięcy zatrudniona jest Pani Karolina, która zajmuje się pozyskiwaniem środków zewnętrznych dla miasta. Do niedawna, to zadanie spoczywało (właściwe określenie) na każdym z urzędników jako jedno z zadań. Więc nie ma co się dziwić, że nikt specjalnie nie przywiązywał do tego wagi. Nikt nie twierdzi, że łatwo je pozyskać, że leżą i czekają by je wykorzystać. Formalności związane z pozyskaniem i wydaniem pieniędzy wymuszają szczegółowo zaplanowane działania i rozliczenie każdej złotówki w określonym terminie. I dobrze.

  4. Byłem dzisiaj w UM, niestety rozminąłem się z Panem Wnuczakiem. Nie udało mi się uzyskać informacji odnośnie istniejącego planu obwodnicy, o którym wspomniał Kamil Kasperowicz, niemniej będę o to pytał jak uda mi się zastać kierownika referatu inwestycji. Do Pana Andrzeja Kusztala; Z tego co się dowiedziałem od pracowniczki Ref. Inw. przede wszystkim potrzebny jest projekt budowlany. Potem wyłania się wykonawcę, który na podstawie pełnomocnictwa z UM ma wgląd do wypisu z rejestru gruntów w Starostwie, i podobno to wykonawca stosuje specustawę i zajmuje się załatwianiem kwestii własnościowych. Wszystkie te informacje jeszcze zweryfikuję podczas spotkania z Panem Wnuczakiem.

Skomentuj Radek Przybylski Anuluj odpowiedź

Napisz swój komentarz!
Wpisz tutaj swoje imię

Ostatnie publikacje