7.6 C
Szklarska Poręba
czwartek, 28 marca, 2024

Po Komisji Gospodarczej 14.01.2019 r.

W imieniu KS „Obywatelska Szklarska Poręba” złożyłem wniosek z uwagami i propozycjami do projektu uchwały krajobrazowej (do wglądu poniżej). Przewodniczący Komisji Janusz Lichocki także ma uwagi, które złoży, więc mam nadzieję, że projekt uchwały stanie się pożądanym i zdatnym do wdrożenia aktem prawa miejscowego. Trudno mi się odnieść do powodzenia naszego postulatu, aby przeprowadzić rzetelne konsultacje społeczne wśród mieszkańców i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w Gminie. To wszak leży po stronie Miasta. Leży też w jego szeroko pojętym interesie.

>>> Projekt uchwały krajobrazowej

Pośród różnych spraw, jak akceptacja dla planu zagospodarowania dla Szrenicy, którym radni zajmą się dokładniej na przyszłym posiedzeniu Komisji, wniosku mieszkańca, Pana Mariana Kuzaja, o wizję lokalną na terenie planowanych parkingów pod wyciągiem, czy wniosku Pana Arkadiusza Wichniaka, aby odcinek ul. 1 Maja (podjazd płytami typu jomb od Ponurej Małpy) nazwać ul. Juliusza Naumowicza, aby uczcić zmarłego 6 lat temu Wielkiego
Mistrza Sudeckiego Bractwa Walońskiego, pojawiła się koncepcja tzw. Małej Obwodnicy dla Szklarskiej Poręby w wersji południowej. Radni oglądali mapkę z opracowaniem architekta Jacka Świtalskiego, acz obecny na Komisji Pan Janusz Wnuczak, kierownik Referatu Inwestycji Miejskich i Gospodarki Komunalnej, udzielił informacji, że Miasto ma koncepcję z roku 2010 bardzo podobną do tej. Koncepcja ta kosztowała Miasto 30-40 tys. zł (nie potrafił udzielić dokładnej odpowiedzi) i spoczywa sobie spokojnie na półce. Działki pod koncepcję południową (niebędące własnością Lasów Państwowych) niezabezpieczone, ba, obecny na Komisji Inspektor ds. Gospodarki Nieruchomościami Pan Piotr Rubaj poinformował, że część już ma pozwolenie na budowę. Specustawa drogowa obowiązuje do 31 grudnia 2020 roku, a my z ręką w nocniku. Sprawa obwodnicy pojawiła się w trakcie ostatnich wyborów, mieszkańcy wzruszali ramionami, „to już było”, Piechowice były zaniepokojone przebiegiem koncepcji północnej, na którą spokojnie patrzył

„(…) burmistrz Szklarskiej Poręby Mirosław Graf : Zdajemy sobie sprawę, że trasa przebiegu obwodnicy, która jest brana pod uwagę, może powodować całkiem poważny konflikt interesów. Dlatego jeszcze zanim rozpaliła się przedwyborcza gorączka, przedstawiliśmy GDDKiA koncepcję alternatywną – wyjaśnia” (nj24 z dn. 4.10.2018r., dostęp internetowy 15.01.2019).  Link >>> https://24jgora.pl/artykul/obwodnica-szklarskiej/531840

Możemy wnosić, że UM przedstawił koncepcję południową. Tylko, jak odnieść się do działań burmistrza i UM, wszak w wywiadzie przeprowadzonym przez Alinę Gierak (szklarskaporeba.naszemiasto.pl z dn. 10.02.2016r. dostęp internetowy 15.01.2019) Pan burmistrz Mirosław Graf tak odpowiedział na pytanie:

„A co z obwodnicą? Będziecie zabiegać o jej budowę? Nie. Obawiam się, że spowodowałoby to omijanie Szklarskiej Poręby i utracimy wiele wpływów z turystów. Skupimy się raczej na utrudnianiu życia kierowcom ciężarówek, które jadą przez Szklarską Porębę do Jakuszyc i dalej Czech. Myślę tu np. o wprowadzeniu obowiązku jazdy zimą z łańcuchami, ważeniu pojazdów itp. Gdy będzie gotowa droga S3 do Lubawki, jest projekt, by tamtędy poprowadzić tranzyt tirów, więc Szklarska Poręba odetchnie.” >>> Link http://szklarskaporeba.naszemiasto.pl/artykul/szklarska-poreba-burmistrz-miroslaw-graf-mowi-kiedy-bedzie,3646795,art,t,id,tm.html

Obawy o omijanie Szklarskiej Poręby przez turystów, a nawet podzielenie losu Strzegomia, Pan Mirosław Graf powtórzył jako kandydat na burmistrza w czasie ostatnich wyborów. Jak Szklarska Poręba oddycha, może każdy się przekonać na własne oczy i płuca – sezon zimowy otwarty!

Wahającym się nad wyborem kierunku północ – południe, pomóc mogę przytaczając opinię Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dołączoną do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Szklarskiej Poręby (uchwała nr XII/90/07 RM w Szklarskiej Porębie):

„negatywna opinia dla propozycji budowy obwodnicy Szklarskiej Poręby od strony północnej (od Górzyńca, przez gminę Stara Kamienica). Informacja o planowanym wyeliminowaniu tranzytowego ruchu ciężkiego ze Szklarskiej Poręby w wyniku realizacji drogi ekspresowej S3 na odcinku Lubawka – Bolków – Legnica (A-4)”.

Tylko, że wtedy nie była jeszcze podnoszona kwestia drogi Świnoujście – Jakuszyce, jako strategicznej, wpisanej do układu akcesyjnego Polski do NATO, mającej w związku z tym spełniać wymogi techniczne wytrzymałości 11,5 tony na m2. Nie znamy obecnej opinii GDDKiA.

Sprawa jest nad wyraz poważna, nie tylko w związku z kwestią obronności kraju z ramach istniejącego systemu bezpieczeństwa europejskiego. Pan Jacek Świtalski w trakcie spotkania dotyczącego koncepcji reorganizacji centrum Szklarskiej Poręby, jakie miało miejsce 18.10.2018 r. w Kaprysie, podawał dane, że w sezonie przez ul. 1 Maja przejeżdża dziennie ponad 6 tys. samochodów. Wielu z nas widzi, że duża liczba turystów przyjeżdża do Szklarskiej pod wyciąg, pozjeżdża z Lolki i opuszcza miasto. Obwodnica południowa odciążyłaby centrum Szklarskiej, dałaby możliwość reorganizacji przestrzeni w obrębie ul. 1 Maja i ul. Jedności Narodowej.

Tymczasem na Komisji Gospodarczej siedzą radni, mieszkańcy i nie wiedzą, co z tym fantem począć. Narasta frustracja. Za Referat Inwestycji Miejskich i Gospodarki Komunalnej bezpośrednio odpowiada nieobecny na Komisji zastępca burmistrza Zbigniew Misiuk. Spokojny burmistrz Mirosław Graf wychodzi z pracy i wsiada do służbowego auta. Czy Miasto nie powinno mocno, wyraźnie lobbować za obwodnicą? Czy nie powinniśmy wszyscy wspólnie przygotowywać strategii działania, aby wykorzystać moment, może jedyny, gdy władze centralne zechcą rozmawiać z prowincjonalną Szklarska Porębą? Mieszkańcy mogą w tym pomóc. To nasz interes, a Miasta obowiązek.

2019 Michał Pyrek

- Reklama -

3 KOMENTARZE

  1. W sprawie obwodnicy przespaliśmy już całą poprzednią kadencję , bez uruchomienia działań w ww. kwestii Szklarska Poręba się “dusi” kto tego nie dostrzega ma poważny problem nie tylko okulistyczny ale i mentalny.
    Panie Burmistrzu Mirosławie Graf proszę przestać opowiadać bajki o Strzegomiu , który stracił na budowie obwodnicy.( Mieszka w Szklarskiej wieloletni obywatel Strzegomia może Panu opowiedzieć o tym co zyskali mieszkańcy Strzegomia po wybudowaniu obwodnicy -służę adresem) .
    Jako Radni wniesiemy na najbliższym posiedzeniu Rady Miasta oficjalny wniosek o jak najszybsze działania kwestii obwodnicy. Koncepcja Jacka Świtalskiego i stary projekt to już jest baza ,z którą należy rozmawiać z GDDKiA.
    TERAZ ALBO NIGDY !!!!!

    • A jak wybudują obwodnicę to kto nam odśnieży ulicę Jedności Narodowej,skoro teraz miasto nie radzi sobie z odśnieżaniem,przykład Białej Doliny drogi zasypane śniegiem i brak szybkiej reakcji przy dzisiejszej odwilży

      • Obawy są, tylko że miasto zapchane samochodami to jedno, a organizacja pracy MZGK i jego zaplecze sprzętowe, to drugie. Białka faktycznie odstaje od innych części Szklarskiej we wspomnianym przez Pana temacie, w końcu Gmina to nie tylko Górna i Marysin. Sam mieszkam przy ul. Małej i muszę przyznać, że utrzymująca porządek firma ABC Czyścik może służyć za przykład dla Miasta (choć co niektórzy mieszkańcy bloków narzekają – gderający dla zasady zawsze się znajdą, to należy patrzeć w porównaniu do innych obszarów miasta). Mają fajne nieduże sprzęty mechaniczne do odśnieżania chodników i służących za drogi łączniki między ul. Małą a Wrzosową. Takie raidery szwedzkiej firmy nie są może tanie, ale mogą służyć jako kosiarki wiosną/latem/jesienią, a po doczepieniu pługa/pługa wirnikowego są świetne do odśnieżania chodników. 5 sztuk na Szklarską to wydatek ok. 150 tys. (oczywiście dochodzą koszty eksploatacji i konserwacji), więc w skali budżetu miejskiego nie jest to dramatycznie dużo. A wizerunek miasta na pewno by zyskał w oczach mieszkańców i turystów. Chciałbym, aby Miasto cechowała większa elastyczność umysłowa, a nie maksyma, “jak jest zima, to jest zimno”. W maju będzie sesja Rady Miejskiej, na której burmistrz będzie składał raport z działalności Gminy. Mieszkaniec, który chce zabrać głos w debacie po raporcie, składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie z podpisami co najmniej 20 osób najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień sesji. Można zgłosić swoje uwagi.

Skomentuj Michał Pyrek Anuluj odpowiedź

Napisz swój komentarz!
Wpisz tutaj swoje imię

Ostatnie publikacje