5.3 C
Szklarska Poręba
czwartek, 28 marca, 2024

Koszty śmieci w czasie pandemii

Z pierwszych analiz tzw. “tarczy antykryzysowej” wynika, że jest to bardziej dokument PR-owy, niż rzeczywiste koło ratunkowe dla firm, które z dnia na dzień stanęły w obliczu całkowitej zapaści ekonomicznej.

Jak pewnie wszyscy Państwo wiecie, branża turystyczna (obiekty noclegowe, biura podróży, przewoźnicy) stała się jedną z pierwszych ofiar gospodarczych obecnego kryzysu.

Duża grupa szklarskoporębskich firm to tzw. „obiekty zamieszkałe”: pensjonaty, kwatery, małe hotele, w których mieszkańcy naszego miasta mieszkają i jednocześnie prowadzą działalność gospodarczą. Koszty wywozu odpadów w tych obiektach obliczane są na podstawie średniej zużycia wody z roku 2019 pomnożonej przez stawkę za 1 m3 wody (zależnie od deklaracji złożonych przez poszczególne obiekty).

W obecnej sytuacji opłaty za wywóz odpadów dokonywane na podstawie średniej zużycia wody z roku 2019 są wysoce niewspółmierne do rzeczywistej produkcji śmieci przez te podmioty.

Dzisiaj każda możliwość ograniczająca koszty funkcjonowania firm, które pozostały bez rzeczywistej możliwości generowania jakichkolwiek przychodów, to sposób na zapobieżenie ich bankructwu, a tym samym tragedii wielu mieszkańców naszego miasta.

Zresztą już dziś dochodzą do mnie głosy, że właściciele “obiektów zamieszkałych” po prostu nie będą płacić za wywóz odpadów wg. obliczeń zużycia wody za rok 2019 .

Słyszę też głosy, że nic wielkiego się nie dzieje i w roku 2021 obiekty, o których mówię będą płacić mniej i wszystko się wyrówna. Całkowicie się z tym nie zgadzam. Problem istnieje tu i teraz oraz wymaga natychmiastowego załatwienia. Nikt z nas nie wie, jak długo będzie trwał stan epidemii, za rok wiele z tych rodzinnych firm może już nie istnieć.

Dlatego postuluję wprowadzenie nowej zasady rozliczeń za wywozy odpadów dla firm określanych jako „obiekty zamieszkałe” na czas pandemii.

Rozliczenie powinno bazować na prostej zasadzie: rzeczywiste zużycie wody (na podstawie rachunków dostarczonych do UM) pomnożone przez stawkę za 1 m3 wody zgodnie z obowiązującym taryfikatorem. W rzeczywistości byłyby to zasady jakie odnoszą się do pozostałych mieszkańców naszego miasta.

W związku z tym, że zmiany takie można wprowadzić na postawie zmiany uchwały (w tym konkretnym przypadku uchwały XX/207/19 Rady Miejskiej w Szklarskiej Porębie z dnia 5 grudnia 2019), wniosę o wprowadzenie przedstawionych powyżej zmian w “uchwale śmieciowej” już na najbliższej sesji Rady Miejskiej Szklarskiej Poręby.

 

 

 

 

Piotr Kozioł

 

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
- Reklama -

3 KOMENTARZE

  1. Żeby zmniejszyć rachunki za śmieci można w urzędzie miasta złożyć e-mailem ponownie deklarację o mniejszym zużyciu wody, wtedy koszty będą minimalne.

  2. Pomysł dobry tylko na moment. Niestety mam niemal 100% pewność, że na koniec roku nastąpi tzw. korekta (czytaj podwyżka) opłaty, ponieważ firma zajmująca się wywozem śmieci musi swoje zarobić, nawet jeśli mniej zużyjemy wody i mniej wyprodukujemy posegregowanych nieczystości!
    Oj, przydałaby się teraz nadpłata za śmieci z poprzednich lat (ponad 1,5 mln zł) jako bufor wahań wpływu należności, ale niestety rozdysponowane przez Pana Burmistrza pieniądze (w większości na MZGK) są już nie do odzyskania.

Skomentuj artykuł

Napisz swój komentarz!
Wpisz tutaj swoje imię

Ostatnie publikacje